calcioum, vrouwen, darmkanker
Startpagina
Select Language
Albanian
Arabic
Bulgarian
Catalan
Chinese (Simplified)
Chinese (Traditional)
Croatian
Czech
Danish
Dutch
English
Estonian
Filipino
Finnish
French
Galician
German
Greek
Hebrew
Hindi
Hungarian
Indonesian
Italian
Japanese
Korean
Latvian
Lithuanian
Maltese
Norwegian
Polish
Portuguese
Romanian
Russian
Serbian
Slovak
Slovenian
Spanish
Swedish
Thai
Turkish
Ukrainian
Vietnamese
Contact
|
Disclaimer
|
Sitehulp
Sitemap
|
Video's
Artikelen
Onderwerp
Uitgebreid
Patiëntenervaringen
|
Lotgenotencontact
Forum
|
Onze Sponsors
Kankersoorten
Regulier
Complementair
Kankernieuws
Donaties
Coaching
Vragen
Adressen
Preventie
Disclaimer
Recepten
Artikelen
Kankersoorten
Darmkankers
Alcohol en risico op darmkanker: Acht of meer glazen bier en/of sterk alcoholische drankjes per week geven ca. 20% groter risico op ontwikkelen van darmkanker. Een tot acht glazen rode wijn per week vermindert daarentegen het risico op darmkanker met ca. 20%. Artikel gupdate 16 oktober 2011
Aminozuren - BCAA en effect bij levertumoren: Toediening van BCAA = reeks van bepaalde aminozuren aan patiënten die een leveroperatie of leverperfusie - TACE - LITT - ondergaan, verkort significant de ligduur in het ziekenhuis en vermindert significant complicaties en eventuele infecties en zorgt voor sneller herstel van de leverfuncties. Artikel update 16 oktober 2011
Aspirine - lage dosis van 81 mg. voorkomt bij geopereerde darmkankerpatiënten significant beter een recidief dan placebo - 38% risico op recidief tegenover 47% optredend recidief bij placebo. Artikel update 16 oktober 2011
Aspirine voorkomt bij geopereerde darmkankerpatiënten een recidief en deze patiënten hebben 50% grotere kans om niet te sterven aan hun darmkanker, blijkt uit deelstudie uit grotere studie met darmkankerpatiënten. artikel update 16 oktober 2011
Broccoli geteeld op landbouwgrond verrijkt met toegevoegde selenium zorgt voor 100 tot 200 keer hoger seleniumgehalte dan in gewoon geteelde broccoli en heeft door ook betere opname een groot preventief effect op ontstaan van darmkankercellen
Calcium bij darmkanker: Dagelijks 800 mg. of meer calcium beschermt vrouwen met ca. 45% meer tegen krijgen van darmkanker, aldus grote epidemologische studie.
Citrusvruchten goed voor darmen in omzetting van bepaalde enzymen.
Tekort aan foliumzuur mede oorzaak darmkanker
Haem uit rood vlees bevordert vormen van darmkanker, aldus proefschrift van Aloys Sesink, universiteit van Groningen en groot bevolkingsonderzoek (EPIC studie) bevestigt zelfde conclusies. Update artikel 8 oktober 2010
Voeding en voedingsstoffen en effect bij darmkankers: Roken, rood vlees en alcohol zijn grote veroorzakers van dikke darmkanker, vooral als deZe alle drie tegelijk worden gebruikt. Update artikel 8 oktober 2010
Voeding en voedingsstoffen en effect bij darmkanker: Bewerkt vlees - bv. hotdogs - lijken nog groter risico te geven op ontwikkelen van darmkanker dan vers rood vlees. 12-17 procent bij vers rood vlees, 40 procent bij bewerkt vlees. zie pagina kanker en preventie voor studieresultaten
Haem - organisch ijzer en veel voorkomend in rood vlees - veroorzaakt dikke darmkanker. Nederlandse onderzoekers bewijzen dat spinazie en andere bladgroenten en dan specifiek de stof chlorofyl daaruit het kankerverwekkende effect van haem opheft
Primaire levertumoren van 3 cm. of kleiner inspuiten met azijnzuur geeft significant langere 1 en 2 jaars overleving dan inspuiten met ethanol (alcohol) blijkt uit gerandomiseerde studie onder 60 leverkankerpatiënten en al in 1998 gepubliceerd.
Rood vlees en bewerkt vlees vergroot kans op maag- en darmkanker en spijsverteringskanker met 35% , aldus grote epidemologische Europese studie onder 500.000 volwassenen over periode van 10 jaar. Zie onder preventie van kanker en dan onder darmkanker in alfabetische lijst
De combinatie van dagelijks vitamine A (30.000 IU), vitamine C 1 gram en vitamine E 70 mg verlaagt bij patiënten met darmadenomen in de voorgeschiedenis (verdachte poliepen waren verwijderd door operatieve ingreep) tov placebo de kans op een nieuw adenoom met circa 85%. Het verschil was dat bij 5.7 procent in de suppletiegroep zich een recidief voordeed en bij 35.9% in de placebogroep kregen mensen een recidief
Bloemkool, wortelen, uien en erwten hebben een positieve invloed op de verandering van bepaalde genen die verantwoordelijk zijn voor (anti) - kankerprocessen in het voorkomen en ontstaan van darmkanker, blijkt uit Nederlandse dierstudie.
Menatetrenone - analoog aan vitamine K2) vermindert bij operabele leverkanker de kans op een recidief significant - 42,7 % na 1 jaar en 27,3% na 3 jaar ) en verbetert 3 jaars overleving met 23 %.
Wanneer darmkankerpatienten tijdens en na de chemo een westers dieet volgen is het risico op een recidief of op overlijden beduidend groter dan wanneer zij een voedingspatroon gebruiken van veel fruit, groenten en vis en gevogelte. Artikel update 16 oktober 2011.
Vitamine D (zonlicht/levertraan/vette vis) speelt belangrijke rol in preventie van dikkedarmkanker. Artikel update 16 oktober 2011
Vitamine E en C voorkomt en geneest ontstekingen bij radiotherapie - bestraling bij dikke darmkanker. Artikel update 16 oktober 2011
Foliumzuur als aanvulling voor geopereerde darmkankerpatiënten stadium IIb en III vergroot ziektevrije 5 jaars overleving met 9,9% en overall overleving met 11,3% dan zonder foliumzuur als aanvulling blijkt uit grote Duitse gerandomiseerde fase III studie.
Calcium bij darmkanker: Dagelijks 800 mg. of meer calcium beschermt vrouwen met ca. 45% meer tegen krijgen van darmkanker, aldus grote epidemologische studie.
Voeding en voedingstoffen en effect bij darmkanker: Dagelijks 800 mg. of meer calcium beschermt vrouwen met ca. 45% meer tegen krijgen van darmkanker, aldus grote epidemologische studie.