foliumzuur

Tekort aan foliumzuur mede oorzaak darmkanker

Een tekort aan foliumzuur is waarschijnlijk een van de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van darmkanker. Met die conclusie promoveert ing. E. Konings vrijdag 21 september 2001 aan de Universiteit van Maastricht. Ing. Konings  analyseerde de foliumzuurgehaltes van de schijf van vijf (groenten, fruit, aardappelen, brood, melkproducten en vlees). Dit onderzoek had de onderzoeker opgezet naar aanleiding van de conclusies van de grote Cohortstudie die vanaf 1986 bij 120.000 Nederlanders is opgezet en uitgevoerd. Uit het onderzoek van ing. Konings blijkt dat het risico van darmkanker met 40% verminderd bij mensen met de hoogste inname van foliumzuur. In het persbericht wordt wel aangetekend dat extra inname van synthetische foliumzuur (voedingssupplementen) niet onderzocht en bewezen is. De aanbevolen hoeveelheid foliumzuur per dag is 200 microgram. De helft van de Nederlandse bevolking komt niet toe aan deze hoeveelheid. Foliumzuur komt veel voor in groenten als broccoli, spinazie, spruitjes en tuinbonen, maar ook in tarwekiemen, fruit en lever. En laten al die genoemde producten nu net het hart vormen van het Houtsmullerdieet.  We tekenen hierbij aan dat in dit onderzoek gesproken wordt over preventie, maar, en dit is puur een persoonlijke opmerking, het lijkt me geen slecht idee om nu eens verder te onderzoeken wat voor effect een verhoogde inname van foliumzuur zal hebben op de genezing van darmkanker en het voorkomen van een recidief van darmkanker. Op de pagina literatuurlijst geven de studies 84, 85 en 86 al aan dat foliumzuur gegeven als toevoeging en nabehandeling naast de chemo 5-FU de recidiefkans vermindert en de kans op overleven verhoogd.